28 october: Chelsea Carmichael + Tobias Preisig (MM X FJIN)
Op zaterdag 28 oktober beluister je in Doornroosje een bijzondere double bill, tijdens Festival Jazz International Nijmegen. Bezoekers van de zevende editie van FJIN genieten van twaalf optredens van de fine fleur van de jazz en geïmproviseerde muziek uit Zwitserland, Scandinavië, de Verenigde Staten, Nederland en meer. Brebl, Stadsschouwburg en De Vereeniging, Doornroosje, Lindenberg Cultuurhuis, LUX, Music Meeting en Podium JIN presenteren vijf dagen lang bekende artiesten en opkomende talenten, vertrouwde jazzklanken en projecten die de ruwe randjes van de jazz opzoeken.
Het Verenigd Koninkrijk blijft maar nieuw jazztalent voortbrengen. In Londen en Manchester bloeien de laatste jaren jazzscenes op. De Manchester jazzscene bracht tenorsaxofoniste Chelsea Carmichael voort die naast haar werk met het tienkoppige SEED Ensemble, Theon Cross en het Neue Grafik Ensemble naam nu voor zichzelf maakt.
In 2019 deelde Carmichael het podium met collega-saxofonist Shabaka Hutchings, die zo onder de indruk was van haar spel, dat hij haar als eerste artiest tekende bij zijn nieuwe platenlabel Native Rebel Recordings. Haar zinderende debuutalbum, The River Doesn’t Like Strangers, verscheen in 2021. Voor dit album putte ze inspiratie uit de roots van haar Jamaicaanse vader. Carmichaels warme klanken zijn de stabiele factor tegen een gevarieerde begeleiding van soms overstuurde gitaren en Caribisch-getinte percussie.
De Zwitserse violist Tobias Preisig is beslist geen hokjesdenker. In zijn muziek zoekt hij de raakvlakken tussen experimentele, elektronische en ambientmuziek op. Met projecten als Egopusher (met drummer Alessandro Giannelli) en Levitation (met organist Stefan Rusconi) verkent Preisig verschillende muziekstijlen. Maar in zijn soloconcerten wordt zijn rijkheid aan muzikale ideeën pas echt duidelijk.
Hoewel improvisatie een essentieel onderdeel is van zijn muzikale identiteit, noemt Preisig zich zeker geen jazzmuzikant. Met onorthodoxe technieken en technologieën probeert Preisig de grenzen van zijn instrument te verleggen, op zoek naar nieuwe universums in de noten die hij speelt. Zo lukt het hem strijkend of strummend over de snaren, en met gebruik van loops en samples, om de spanning in de muziek op te bouwen. De resultaten zijn zo groots en meeslepend dat je bijna vergeet dat ze van één muzikant afkomstig zijn.