Van object naar subject: twee kunstinstallaties op MMF24
Muziek gaat door het lichaam en bouwt verbindingen tussen mensen. Kunstenaar Esther Kempf presenteert op het festivalterrein van Music Meeting 2024 twee installaties die beweging visualiseren en de strategie van afbuiging delen. Voor beide werken gebruikt ze natuurlijke materialen als water, stoom en rook, en maakt ze gebruik van bestaande omstandigheden zoals het waterpunt op het festival, het festivalmeubilair en boten die Nijmegen passeren.
In het werk Body to body to body worden festivalmeubels met elkaar verbonden door tuinslangen die naar het waterpunt leiden. Het drinkwater stroomt door stoelen, tafels en banken voordat het de lichamen van de festivalbezoekers bereikt. De tweede installatie wordt ter plekke ontwikkeld, waarmee Kempf ritme en beweging wil omzetten naar een visueel fenomeen dat zichtbaar is op het festivalterrein.
Esther Kempf (*1980 Kameroen / woont in Zwitserland) studeerde beeldende kunst en scenografie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en studeerde af in 2005. Ze ontwikkelt haar installaties locatiespecifiek en experimenteel. Ze reageert op architecturale structuren, eigenaardigheden en historie van een plek en combineert deze met onderzoek op langere termijn. Delen van gebouwen, meubelstukken, alledaagse voorwerpen, planten en zelfs de zon worden protagonisten van Kempfs werken. Ze worden van objecten tot subjecten getransformeerd, waarbij ze een eigen karakter krijgen, een schijnbare wil of een soort ziel. Klank, beweging, ritme en timing zijn van groot belang in haar werk.
Foto Esther Kempf: David Marti