Sahad & The Nataal Patchwork
SENEGAL | Trotse en dansbare West-Afrikaanse melange
Trotse en dansbare West-Afrikaanse melange
Bij Senegal denk je al gauw aan de klaterende talking drum, wereldberoemd gemaakt door mbalax-artiesten als Youssou N’Dour en Baaba Maal. Natuurlijk, het zevenkoppige Sahad & The Nataal Patchwork neemt ook zo’n tamatrommel mee uit haar standplaats Dakar. Maar omdat de jonge groep flink wat verschillende nationaliteiten uit (West-)Afrika herbergt, gaat de muziek veel breder: van Malinese blues à la Ali Farka Touré tot Fela Kuti-achtige afrobeat.
Hun swingend allegaartje wordt flink aangelengd met rock, reggae, funk en jazz: denk vette bassen, groovy trombones en trompetten, fusion op de synthesizer en smeuïge zang van bandleider en gitarist Sahad Sarr, die zelf als invloeden James Brown, Ben Harper en Richard Bona noemt. De geëngageerde teksten klinken in diverse talen en handelen over immigratie, de exodus van het platteland, spiritualiteit en trots op Afrika, wat veel Afrikanen volgens Sahad best zouden mogen zijn. “Voor de slavernij en kolonisatie hadden we ons eigen samenlevingen, ons eigen verstand, onze kennis om te delen. We zouden terug moeten gaan naar wat we hebben.
Hier in Senegal negeren veel mensen hun eigen cultuur en denken dat alles zoals in het Westen moet.” Sahad & The Nataal Patchwork, inmiddels befaamd om hun dampende optredens, stonden eerder dit jaar nog met succes op het South by Southwest Music Festival in Austin, Texas.
Bezetting
Sahad Sarr – zang, gitaar, percussie
Gislas Nzolani – trompet
Stachys Nzolani – trombone
Pape Magaye Gueye – gitaar
Joon Ho Wantete – keyboards
François Keita – bas
Yannick Proença – drums