Myrddin & Imre
Flamenco als vehikel voor virtuositeit en experiment
Flamenco met beleid
Als je de felle aanslag van een flamencogitaar hoort, vallen handgeklap, voetgestamp of een snijdend scherpe stem waarschijnlijk binnen het verwachtingspatroon, maar dat geldt niet voor de cello met zijn diepe, sonore klank. De verrassende combinatie van flamencogitaar en cello is het product van de samenwerking tussen vader Myrddin De Cauter en zijn dochter Imre.
Drie generaties van muziek
Hun achternaam zegt je misschien niet meteen iets, maar bij de zuiderburen is het een begrip. Grootvader Koen is daar namelijk een regelrechte beroemdheid als zigeunerjazzmuzikant en bovendien als zanger, vanwege zijn vertolkingen van Guido Gezelle en Brassens. Zijn jongste zoon Myrddin sloeg een andere muzikale weg in en stortte zich op de flamenco. In Spanje kreeg hij les van niemand minder dan Gerardo Nuñez en die invloed is duidelijk terug te horen in zijn lyrische en transparante spel.
Voor Myrddin is de flamenco echter eerder een vehikel dan een keurslijf. Dat hij niet eenkennig is, blijkt al uit de namen die hij zijn composities meegeeft: Kundalini (een vorm van yoga) of Anouar (een eerbetoon aan ûdspeler en componist Anouar Brahem). Sinds enkele jaren treedt Myrddin regelmatig op met zijn dochter Imre, zodat het muzikale familiebedrijf De Cauter inmiddels al drie generaties omvat.
Bezetting
Myrddin De Cauter - Flamencogitaar
Imre De Cauter - Cello