MMORE JAZZ

 

Samen met LUX Nijmegen presenteren wij een serie top internationale jazz- en improvisatieconcerten: MMore Jazz. Met optredens van gevestigde iconen, pioniers en talenten laten wij zien dat er in de hele wereld avontuurlijke en geïmproviseerde muziek gemaakt wordt.

Zaterdag 19 september 2020

Bill Laurance Trio

Op een van de YouTube-filmpjes die van het Bill Laurance Trio te vinden zijn, valt goed te zien hoe toetsenist en bandleider Laurance (een van de toetsenisten van Snarky Puppy) regelmatig met zijn rechtervuist de maat slaat. Het lijkt haast of hij zichzelf op die manier eraan wil herinneren hoe wezenlijk in zijn muziek het ritme is. Als luisteraar zou je dat ook bijna vergeten, zozeer heeft de Britse musicus het patent op pakkende melodieën.  Op het soort melodie dat meteen als je haar hoort je het gevoel geeft dat zij er altijd al geweest is. Het soort melodie dat je na een keer beluisteren nog dagenlang zingt.

Maar daaronder gebeurt iets dat minstens zo essentieel is voor de muziek die Laurance met zijn trio maakt. Op een fijnzinnige manier creëren piano, bas en drums een ritme dat onnadrukkelijk is en tegelijk dwingend. Dat elegant de aanzet geeft tot een ingetogen maar sierlijke dans. Je merkt nauwelijks hoe die in je neerdaalt, hoe je heupen langzaamaan lichtjes beginnen te wiegen en zonder dat je het doorhad heel je lichaam al lang in de ban van dat lichtvoetige ritme is geraakt.

Precies het ritme dat Laurance rechtervuist slaat.

Bill Laurance – piano & toetsen
Marijus Aleksa – drums
Jonathan Harvey – bas

Dit concert vindt op zaterdag 19 september 2 keer plaats in Lux-Nijmegen: om 19.30 uur en om 21.00 uur.

BEIDE CONCERTEN: UITVERKOCHT!

Volg Bill Laurance online:

Facebook
Instagram
Twitter
Website

TICKETS

Afgelopen events:

AFGELAST

Melissa Aldana Quartet

Elegantie is de kunst het te doen lijken alsof je alles net als anderen doet, terwijl je in wezen alles juist net even anders doet. Deze definitie van elegantie stamt van de Franse schrijver Guy de Mauppassant en is volledig van toepassing op de muziek van Melissa Aldana. De Chileense saxofonist is zeldzaam verfijnd in de manier waarop ze melodielijnen vormgeeft. Met evenveel gemak als gratie beweegt ze voortdurend tussen de hoge en lage registers en deint haar spel op de golvende
dynamiek die haar prachtig subtiele band teweeg brengt. Met name in pianist Sam Harris heft ze en muzikale partner die het beste in haar bovenhaalt en vice versa. Geen moment valt de ideeënstroom stil, geen moment worden de vondsten die elkaar in hoog tempo opvolgen, opzichtig. En voor wie bang is dat het daardoor allemaal wat al te mooi en verantwoord wordt; beide hebben ook rauwere
kant en gaan het ruige werk echt niet uit de weg. Dit is de jazz van nu. Technisch onvoorstelbaar knap en met groot respect voor de rijke traditie gespeeld. Maar wel vanuit de eigen persoonlijkheid en met de blik op toekomst gericht.

Line-up:
James Brandon Lewis – tenor sax (en muziek composities)
D.D. Jackson – piano
John Edwards – contrabas
Mark Sanders – drums

Volg Melissa Aldana online:

Facebook
Instagram
Twitter
Website

AFGELAST

James Brandon Lewis Quartet

Tweede MMore Jazz concert in 2020!

In de serie ‘MMore Jazz’ presenteren we het James Brandon Lewis Quartet. Een avond vol vrije jazz, funk en hiphop, door tenorsaxofonist James Brandon Lewis, D.D. Jackson (piano), John Edwards (contrabas) en Mark Sanders (drums).

Wie er bij was, vergeet het van zijn leven niet: vier jaar geleden gaf saxofonist James Brandon Lewis op North Sea Jazz zo’n fabelachtig concert dat er bijna een publieksopstand uitbrak toen hem geen toegift werd toegestaan. Zo gaat het vaak, want Lewis’ optredens zijn fenomenaal. In die wat bedeesde jongeman die het podium opstapt, gaat namelijk een aanstekelijke toewijding schuil. Lewis bespeelt de tenorsax vol overgave, met een kenmerkend geluid dat op hetzelfde ogenblik bijtend fel en spiritueel is. Het is menens bij Lewis, zijn muziek is allesbehalve een spel. Vanuit die gedrevenheid zoekt de Amerikaan steeds nieuwe wegen en samenspelers op. Zijn liefde voor vrije jazz, funk en hiphop is constant, maar nooit het eindstation. Met evenveel passie als kennis van zaken legt Lewis telkens een link tussen de muziek die hem als jongeling gevoed heeft en de muziek die in zijn hoofd en hart leeft: een nieuwe stijl die langzaam rijpt. Die voortdurende zucht naar verandering brengt hem nu met een nieuw kwartet naar Nijmegen. Daarin drie doorgewinterde musici die hem het vuur aan de schenen zullen leggen. Zo gaat het nou eenmaal bij Lewis: geen half werk, maar altijd voor het echie.

Line-up:
James Brandon Lewis – tenor sax (en muziek composities)
D.D. Jackson – piano
John Edwards- contrabas
Mark Sanders – drums

Volg James Brandon Lewis online:

Facebook
Instagram
Twitter
Website

18 februari 2020

Oded Tzur Quartet

Eerste MMore Jazz concert in 2020!

Op dinsdag 18 februari trapt het Oded Tzur Quartet uit New York de MMore Jazz-concertserie af. Het kwartet presenteert dan hun nieuwe album Here Be Dragons, dat op 14 februari op platenlabel ECM uitkomt.

Live is de concentratie van het gezicht van de jonge Israëlische saxofonist Oded Tzur af te lezen. Geen noot wordt achteloos gespeeld. Door die combinatie van toewijding, focus en een fantastische techniek heeft Tzur op de tenorsaxofoon een zeer opmerkelijk geluid ontwikkeld. Nagenoeg geen hedendaagse jazzsaxofonist heeft zo’n markante sound. De intensiteit hoor je er moeiteloos aan af, al is het vaak de intensiteit van een indringend gefluister. Tzur speelt graag omfloerst en zacht. Zo zorgt hij ervoor dat iedereen meteen ademloos luistert. Heeft hij de aandacht eenmaal gevangen, wordt er een tand bijgezet en ontlokt Tzur aan zijn sax ineens emotioneel sterk geladen schreeuwen, om dan weer terug te keren tot het bijna stille geluidsniveau waarop hij begon.

Essentieel bij de creatie van deze golvende dynamiek, zijn de drie geweldige musici waarmee Tzur speelt. Subtiel wordt er gevarieerd met de ritmes en de melodieën, onnadrukkelijk haast, maar zo precies, dat ieder detail van de muziek attentie krijgt en tot leven komt. Die bezieling geeft de luisteraar de indruk dat elke noot iets vertelt. Niet zomaar iets, maar de naakte waarheid, zo heeft Tzur zelf ooit gezegd.

Line-up:
Oded Tzur – tenorsax
Nitai Hershkovits – piano
Petros Klampanis – bas
Johnathan Blake – drums

Volg Oded Tzur online:

Facebook
YouTube
Instagram
Twitter
Website

26 september 2019

Kika Sprangers Large Ensemble en Kevin Hays & Lionel Loueke ‘Hope’

Geen jazzgitarist heeft zo’n onderscheidende sound en stijl als Lionel Loueke. De in Benin geboren Loueke gebruikt de gitaar als een percussie-instrument zonder dat dit ten koste gaat van de melodieuze kwaliteit. Vaak zingt hij er ook nog bij; verandert hij in een fluisterende human beatbox die de muziek even opwindend als ongrijpbaar maakt. Loueke vormt nu een prachtig duo met de even veelzijdige toetsenist Kevin Hays die het beste in hem bovenhaalt. Samen maken ze muziek die
zachtmoedig, maar ook spannend is. De aangenaam wiegende maar subtiel gevarieerde ritmes brengen de luisteraar in een doezelende trance. Toch gebeurt er intussen van alles. Solistische hoogstandjes, verbluffende harmonische vondsten, melodieën die verrassend, maar ook meezingbaar zijn en voor alles die heerlijke ritmes, lichtvoetig en elegant, alsof iemand anders voor je danst terwijl jij achterover leunt en weldadig weg soest. Dan is het ook nog eens muziek die vele
werelden verbindt.

Verbinding is ook het codewoord bij Human Traits het nieuwste project van de uit Nijmegen afkomstige saxofoniste Kika Sprangers. Muziek die benadrukt dat mensen sociale dieren zijn en zeker geen eilanden. Even talentvol als daadkrachtig heeft Sprangers het aangedurfd een liefst elf koppen tellende band samen te stellen. Met drie zangeressen die elk een markante stijl hebben, maar vooral ook fantastisch samenklinken. De ongebruikelijke bezetting van de blazerssectie – basklarinet, hoorn, trompet en fluit – zorgt niet alleen voor een fris en gebalanceerd geluid. Ook daarin laat Sprangers doorklinken dat eigenheid niet haaks staat op verbinding. Al die verschillende stemmen versterken elkaar. Zeker als ze ondersteund worden door het soort strakke grooves die Sprangers steeds weer in haar muziek weet te verweven en die onderstrepen hoe alert het saxofoonspel van Sprangers zelf is.
Geconcentreerd, to the point, maar ook warm en lyrisch. Een zeldzaam goed, een musicus met zoveel vaardigheid én visie.

Line-up:

Kika Sprangers Large Ensemble
Kika Sprangers – alt- en sopraansaxofoon
Remigijus Kazukauskas – fluit
Koen Smits – trompet
Romain Bly – Franse hoorn
Emilio Tritto – basklarinet
Anna Serierse – zang
Sanne Rambags – zang
Marit van der Lei – zang
Koen Schalkwijk – piano, Wurlitzer
Alessandro Fongaro – contrabas
Willem Romers – drums

Kevin Hays & Lionel Loueke “Hope”
Kevin Hays – piano, zang
Lionel Loueke – gitaar, zang

Volg Kika Sprangers online:

Website

Volg Kevin Hays online:

Website

Volg Lionel Loueke online:

Website

3 mei 2019

Marquis Hill Blacktet

Verenigde Staten

Vloeiend; als je het werk van de Amerikaanse trompettist Marquis Hill in één woord wilt vangen, is dat het. Vloeiend in zijn manier van spelen en dan vooral ook in het samenspel. De fijne melodische lijnen van trompet en sax versmelten en bewegen zo met elkaar mee dat het ten slotte lijkt alsof ze uit een en hetzelfde instrument afkomstig zijn. Twee albums, ook Hills nieuwste, kregen de titel ‘Modern Flows’ mee. Daarin schuilt een verwijzing naar hiphop en de soepele woordenstroom van een rapper. Toch gaat het verder dan dat. Musici hebben het vaak over het doorbreken van kaders of het slechten van grenzen. Hill wil met zijn muziek juist vrijelijk tussen verschillende genres heen en weer bewegen en wel op zo’n manier dat er juist helemaal geen genregrenzen meer lijken te bestaan. Geholpen door een fenomenale techniek – niet voor niets sleepte hij in 2014 de Monk Award binnen, de meest prestigieuze jazzprijs ter wereld – lukt het Hill om live gedrumde hiphopbeats te koppelen aan freejazz, en bebop aan soul of funk. De ritmes en blazerspartijen zijn strak, maar de solo’s en de overgangen juist los en spontaan. Schijnbaar zonder moeite komt alles, zeker ook op het podium, bij elkaar, vloeiend inderdaad.


Marquis Hill – trompet
Braxton Cook – altsax
Joel Ross – vibrafoon
Junius Paul – bas
Jonathan Pinson drums

Volg Marquis Hill Blacktet

Facebook
YouTube
Instagram
Twitter
Website

27 april 2019

João Bosco Quartet

Rio de Janeiro

De muziek van de Braziliaanse zanger/gitarist João Bosco is even mooi als misleidend. Sommige van zijn songs lijken wat weemoedig weg te kabbelen, andere klinken energiek en opgewekt: niets aan de hand. Dat zit toch net even anders. Bosco (1946) is een heimelijke virtuoos. De kans dat je de complexiteit van zijn spel bij oppervlakkige beluistering opmerkt, is niet groot. Het is Bosco ook helemaal niet om technisch vertoon te doen, het gaat om de songs. Dat daarin op verschillende niveaus meer, maar vooral ook iets anders gebeurt dan bij je in eerste instantie meent te horen, heeft Bosco’s muziek in thuisland Brazilië  een legendarische status bezorgd. Natuurlijk vanwege zijn formidabele techniek waarover collega-gitarist Lee Ritenour ooit opmerkte: ‘João Bosco is in zijn eentje een heel orkest.’ Maar vooral vanwege zijn vermogen om tussen de regels door een troostrijke boodschap over te brengen. Toen Brazilië nog een dictatuur was, omzeilde Bosco de censuur met subtiele liedteksten. Anders dan het regime begreep het publiek meteen dat Bosco’s lied over een circus in wezen over dat regime ging. Of de dictatoren toentertijd stiekem van Bosco’s muziek genoten, is niet bekend, maar het zou niet verbazen, want je kunt ook geweldig van zijn muziek genieten als je volkomen argeloos bent.    

João Bosco –  gitaar, zang
Ricardo – Silveira gitaar
Guto Wirtti – bas
Kiko Freitas – drums

Volg João Bosco Quartet

Facebook
Website

10 maart 2019 – [uitverkocht]

Jane Bunnett & Maqueque

Canada, Cuba

Sopraansaxofoniste en fluitiste Jane Bunnett houdt zich al decennialang vol toewijding bezig met Cubaanse muziek. De Canadese blazer werd al op jonge leeftijd door de kracht van Cubaanse muziek gegrepen. Ze debuteerde eind jaren tachtig met meer op vrije jazz gerichte albums, maar bijvoorbeeld al op haar tweede plaat ‘Duets’ met pianist Don Pullen duikt een Cubaanse traditional op. Die liefde is geenszins een bevlieging en gedurende Bunnett’s succesvolle loopbaan alleen nog maar gegroeid. In de loop der jaren is Bunnett zich almaar intensiever met Cubaanse muziek gaan bezighouden. En bepaald niet zonder succes. Haar albums zijn met prijzen overladen en precies zoals ze begon, vormt de vermenging van haar jazz roots met de traditionele én moderne Cubaanse muziek de rode draad. Bunnett is nu met het opwindende Cubaanse kwintet Maqueque een nieuwe samenwerking aangegaan. Volgens Bunnett heeft alles wat zij in het verleden heeft gedaan, geleid naar deze groep: ‘Het is het perfecte vehikel om mijn muziek te vertolken.’ Het uitverkoren Maqueque is een band uit Cuba, spelend vol energie en bestaande uit uitsluitend vrouwen. Niet toevallig vindt de Europese tournee van de groep daarom rond internationale vrouwendag plaats.

Jane Bunnett – sopraan saxofoon, fluit
Joanna Majoko – zang, percussie
Dánae Olano – piano, zang
Tailin Marrero – bas
Mary Paz – conga’s, bata drums, zang
Yissy García – drums

BEKIJK FOTO'S >

Volg Jane Bunnett & Maqueque

Facebook
Instagram
Website